دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

4f/ss (62)

4f/ss (62)

چگونه به مردم خدمت کنیم

هفته اول شهریور ماه که مصادف با شهادت شهیدان رجایی و با هنر است به نام هفته دولت نامگذاری شده است، در این هفته مجموعه دولت با نگاهی به ساز و کارهای خود به شناسایی راه های بهینه سازی رفتار سازمانی خود می پردازند و با تعیین مدیران و کارکنان نمونه و تقویت انگیزه ها برای کار بهتر براساس وجدان کاری بدنه عملکردی خود را تقویت می کنند.از سوی دیگر این هفته تجلیل از شهدایی است که در اوج اقتدار سیاسی و اقبال اجتماعی، صفات بارز انسانی خود شامل تواضع، عشق به مردم و کار و خدمت برای آنان، پرهیز از فرادستی و نخوت و کسوت خدمت گذاری را از دست ندادند و لحظه لحظه عمر نه چندان طولانی ولی عریض خود را در راه اسلام و انقلاب به زیباترین وجه به کار گرفته و مورد استفاده قرار دادند در اینجا فرصت را غنیمت شمرده و به صورت مختصر آسیب شناسی رفتار نظام اداری در ارتباط با ارباب رجوع را ارائه می کنم بی شک اعتلای مدیریت در نظام اداری و ارتقا» منزلت اجتماعی کارکنان دولت، اصلاح نگرش مردم نسبت به خدمات این قشر شریف و زحمت کش، ترویج فرهنگ خدمت و خدمات شخصیت های راستین، شهیدان رجایی و باهنر به عنوان الگوهای مناسب خدمت به جامعه، ایجاد روحیه امید، تلاش و نشاط و تشویق مردم به مشارکت در امور و نمایش توان حکومت در اداره مطلوب جامعه از اهداف بزرگذاشت هفته دولت است.هفته دولت، فرصتی است تا لختی تامل کنیم و به آنچه در گذر شتابزده زمان پنهان مانده نظر افکنیم.به نظر می رسد نظام اداری تا رسیدن به نقطه مطلوب در رعایت حقوق ارباب رجوع فاصله بسیاری دارد.بزرگ ترین مشکل نظام اداری در کشور ما که متاثر از وضعیت جامعه است، حاکمیت نداشتن یک فرهنگ صحیح میان مدیران، کارکنان و ارباب رجوع است نمونه های بسیاری از رفتارهای غیرمنطقی و نامعقول در سطح ادارات با ارباب رجوع قابل ذکر است به عنوان نمونه شخصی برای امضای پرونده ای وارد یک اداره می شود منشی رئیس می گوید: آقای رئیس تشریف ندارند، جلسه هستند، ماموریت هستند، کاری فوق العاده پیش آمده و هزار دلیل که به حال ارباب رجوع فرق نمی کند چون کار او انجام نمی شود.در اینجا حاضر نبودن فرد انجام دهنده کار در مواقع اداری و مراجعه ارباب رجوع نوعی تخلف از مقررات و قوانین به حساب می آید. باید اذعان داشت که در یک نظام متحول، متوازن و سالم نباید مدیران یا افراد مسئول انجام کار در ساعات اداری و زمانی که ارباب رجوع برای انجام کار به محل وظیفه مراجعه می کنند در محل خود حاضر نباشند.چه در این صورت هر فرد مراجعه کننده دچار خسارت و ضرر (اتلاف وقت و هزینه رفت و آمد) می شود چنین مشکلاتی را می توان با اتخاذ تدابیر درست اداری نظیر تفویض اختیار به مدیران پایین  تر حل کرد از سویی دیگر بسیاری از مدیران به دلیل عدم آشنایی کافی با اصل تفویض اختیار و نداشتن اطلاع از آثار ارزشمند آن، از اعطای اختیار به مدیران پایین تر امتناع می کنند و ترجیح می دهند به جای آنکه به وظایف اصلی مدیریتی که همانا تنظیم اهداف و خط مشی ها، توسعه سیاست ها، سنجش و ارزیابی نتایج عملکردها و نظارت بر صحت انجام امور است، خود به یک ماشین امضا» تبدیل شده اند و وقت زیادی از زمان حضور خود در اداره را به بررسی مسایلی اختصاص می دهند که دیگران هم توانایی انجام آن را دارند.و در نهایت هم بازدهی عملکرد سازمان کاهش می یابد و هم حقوق ارباب رجوع در نتیجه وقت کم مدیر ضایع می شود و هر روز بر دامنه عدم رضایت ارباب رجوع افزوده می شود.و در این بین هم آن کس که در تیررس عصبانیت بحق ارباب رجوع می باشد کارمندان جز» و فاقد اختیار می باشند و در بسیاری موارد مورد هجمه و  ارباب رجوع قرار می گیرند.اما نظام کارمندی ما نیز آفت ها و آسیب های خودش را هم دارد.بدنه کارمندی کشور را جوانانی تشکیل می دهند که فارغ التحصیلان نظام آموزش متوسطه و عالی هستند که فاقد هر گونه فن، حرفه و هنری می باشند و اکثریت به دلیل نداشتن بضاعت و حرفه به شغل کارمندی روی آورده اند.راحت طلبی، فقدان خطر پذیری در نزد جوانان و غالب مردم، ساختار ناسامان اقتصاد که تولید را پر هزینه و مصرف و خدمات را کم هزینه می سازد، انحصار فرصت ها در دستان شمار بسیار بسیار اندکی از افراد جامعه، رویکرد صرفا تئوری و نظری در نظام آموزشی سبب شده است تا فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود و یا مدرسه را به اتمام می رساند راهی جز شاغل دولتی و کار کارمندی نداشته باشد.کاری که به دلیل سیستم مدیریتی، قربانگاه خلاقیت و نوآوری های فردی می شود و او را به ماشین بدل می سازد و تنها و تنها در ابتدای صبح، ساعت ورود را ثبت می کند و هشت ساعت کار موظف اداری را بی هیچ انگیزه یا علاقه ای به انجام می رساند.و یکی از دلایلی که این روند را قوت می بخشد این حس در کارمند است که ابتکار عمل و یا بازده کاری وی هیچ گاه از سوی مدیران دیده نمی شود و در کشور ما کار برای فرد تعریف نمی شود بلکه این فرد است که برای کار تعریف می شود به عبارت دیگر بسیاری از افراد در زمینه هایی کار می کنند که تخصص و توانایی های لازم را ندارند و این خود مقدمه عدم رضایت فرد از کار و موجب بازده اندک آن می شود.اینجاست که نباید تمام تقصیر بی توجهی و رفتار سرد کارمندان با ارباب رجوع را بر عهده کارمندان گذاشت بلکه بخشی از رفتار ناشایستی که با ارباب رجوع می شود ناشی از عدم رضایت کارمند و فشارهای ناشی از آن است.به هر حال برغم وجود طرح تکریم ارباب رجوع، مطالعه رفتار سازمان ها و شرکت ها با ارباب رجوع نشان می دهد که فاصله زیادی با
مشتری مداری و منشور اخلاقی وجود دارد و حقوق شهروندی در پیچ و خم ادارات شکسته می شود و حرمت و کرامت مراجعه کنندگان به ادارات و سازمان ها نادیده شمرده می شود و اگر کاری مطابق وظیفه هم انجام می گیرد با منت همراه است این در حالی است که هم آموزه های دینی و هم سیره بزرگانی چون شهیدرجایی و باهنر تبدیل فرهنگ منت گذاری به فرهنگ خدمت رسانی بوده است.و انتظار است طرح تحول اداری به هدف اصلاح رفتار سازمان ها با ارباب رجوع و تکریم آنها در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد و هفته دولت به هفته تکریم ارباب رجوع تبدیل شود.

چگونه باید خدمت کرد؟

چه می شود روزی فرا برسد که در آن ما فقط به فکر خودمان نباشیم بلکه به فکر دیگران نیز باشیم . هر کس به خدا ایمان داشته باشد و از او بترسد می داند که خدمت به خلق خدا چقدر ارزشمند است و کسی فقط به فکر خودش باشد و به دیگران اهمیت ندهد عذاب خواهد دید. امروز تنها یک یا چند نفر به تنهایی نمی توانند خدمت فراوانی به مردم ارائه دهند این امر نیازمند یاری تمام مسئولان و حتی مردم است تنها در این زمان است که جامعه به صورت یکنواخت در خواهد آمد و زندگی در چنین جامعه ای واقعاً عالی و زیبا خواهد  بود. جامعه ای که در آن زندگی برای همه ی افراد و اقشار جامعه به صورت ایده آل باشد جامعه ای است که خداوند وعده ی آن را داده است به شرطی که هر کس وظیفه ی تعیین شده اش را به صورت تمام و کمال انجام بدهد و جای هیچ گونه کم و کاستی در

آن پیدا نشود این گونه است قوانین الهی ، قوانینی که ما بعضی مواقع آن ها را ساده می گیریم و به آنها عمل نمی کنیم ولی تک تک کلماتی که در قرآن آمده است برای نجات بشر و راهنمایی اوست.خداوند از انسان ها خواسته است که صمیمانه عاشق یکدیگر باشند .اگر شما عاشق چیزی باشید سعی میکنید که بهترین کارها را برای مراقبت و پرورش آن انجام دهید . انسان نیز چنین است .اگر ما عاشق یکدیگر باشیم همه چیز را برای یکدیگر می خواهیم و از درد و رنج یکدیگر ناراحت می شویم ، حال آنکه اکنون دیگر کمتر چنین انسانهای از خود گذشته ای پیدا می شوند. در دنیای مدرن جدید فقط پول درآوردن مهم است و بس . چه لزومی دارد که ما به فکر دیگران باشیم؟ هر کس باید فکر خودش را بکند.این حرفی است که بعضی ها می زنند . اما باید لحظه ای به خودمان بیاییم و ببینیم چه می کنیم، در این دنیایی که روزی برای همه ی ما نابود خواهد شد ، همه و همه ، فکر کردن به آن انسان را تکان می دهد . اگر به فکر دیگران نباشیم مطمئن باشید که خدا نیز به یاد ما نیست و ما را به خودمان وا میگذارد که این خود بدترین عذاب است.

آیا علی را می شناسید؟

بله همان مردی که تمام عمر پاک خود را صرف خدمت به مردم کرد . همان کسی که با دستان خود چاه حفر می کرد و آن را به مردم می بخشید . آن کسی که برای یتیمان و محرومان همواره در تلاش بود و آسایش آنها را تامین می کرد.بهتر نیست فقط اسم علی (ع) را نبریم و از او تعریف نکنیم . چون هیچ کلمه ای در وصف  خدمات آن حضرت نمی گنجد. و به راستی که بعد از پیامبر (ص) حجت با او بر مسلمانان تمام شد. بیایید علی وار زندگی کنیم.

 

دکتر "محمد عباسی" شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران استان گلستان با بیان اینکه نباید با نگاه بدبینانه ذهن مردم را مشوش کرد، افزود: شرکت بیش از 90 درصد مردم در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی نشان دهنده اعتماد مردم به برنامه های دولت نهم است.وی تصریح کرد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، حدود 60 درصد یارانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مردم برمی گردد تا جبران جهش قیمت ها شود.وزیر تعاون با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی نیاز به قانون جدید ندارد، گفت: اجرای این طرح در چند قانون برنامه توسعه تاکید شده، اما با تعاملی که بین دولت و مجلس وجود دارد دولت نهم آمادگی دارد در قالب لایحه این طرح به تصویب نمایندگان برساند.عباسی با بیان اینکه شجاعت احمدی نژاد برای ورود به کارهای مهم قابل کتمان نیست، ادامه داد: دولت به دنبال بهره برداری انتخاباتی نبوده و ترسی از عدم نتیجه این طرح ندارد، بلکه در راه خدمت و رفاه مردم آمادگی اجرای کارهای بزرگ را دارد.وی اضافه کرد: در جریان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و آزادسازی سیمان همه شاهد بودند که شهامت دولت نهم بود هرچند خیلی ها ترس اجرای آن را داشتند و اجرای این طرح، هم اکنون نتیجه مطلوب در برداشته است.وزیر تعاون درادامه به نقل و انتقال 802 هزار ملک در سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: 125میلیارد تومان از محل این نقل و انتقالات مالیات دریافت شده که به نظر می رسد اصلاح شیوه های مالیاتی می تواند توانمندی سازی اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد.وی به رقم 30 درصدی نسبت مالیات ایران به کل بودجه اشاره کرد و افزود: این رقم در آمریکا 84 درصد، در کره جنوبی و کانادا صددرصد است که نشان از جایگاه مالیات در بودجه این کشورها دارد.وزیر تعاون اضافه کرد: در تمام برنامه های توسعه کشور هدفمندسازی یارانه آمده است، اما تاکنون انجام آن عملی نشده است.وی گفت: عدم اجرای آن در جامعه موجب شده کسانی که بهره مند هستند، بیشتر برخوردار شوند.به گفته وی فرصت توانمندسازی جامعه یکی از رویکردهای تحول اقتصادی است تا دهک پایین جامعه قدرت رقابت با دهک بالا را داشته باشند.هدف وزیر تعاون از سفر به استان گلستان، شرکت در جلسه شورای اداری استان بود.از سوی دیگر وزیر تعاون از تاسیس بانک تعاون تا پایان سال جاری در کشور خبر داد .دکتر "محمد عباسی" عصر دوشنبه در جمع مدیران صندوق تعاون استان گلستان اظهارداشت: اساسنامه ایجاد این بانک هم اکنون به کمک وزیر اقتصاد و دارایی تهیه و 5 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه پیش بینی شده است.وی اضافه کرد: این اعتبار را بانک مرکزی از صندوق ذخیره ارزی تامین خواهد کرد.وزیر تعاون ادامه داد: ایجاد این بانک از برنامه های دولت برای اجرای اصل 44 قانون اساسی است.عباسی در خصوص فعالیتهای وزارت تعاون نیز گفت: سه برابر شدن شمار تعاونی ها و پرداخت هزار میلیارد تومان وام به تعاونی ها در سه سال گذشته از جمله فعالیت های وزارت تعاون است.وی همچنین با اشاره طرح تحول اقتصادی پیش بینی کرد این طرح از نیمه دوم آذرماه اجرایی شود.وی درزمینه تحول اقتصادی اظهار داشت: پس از نشست ها و کارگروه های تخصصی هیئت دولت، لایحه تحول اقتصادی تهیه و تقدیم مجلس شد که به زودی پس از بررسی و اعلام نظر مجلس اجرایی خواهد شد.وزیر تعاون در ادامه هدفمند کردن پرداخت یارانه ها، سامان بخشیدن به نظام بانکی و گمرک را از اهداف مهم اجرای این طرح اعلام کرد.وزیر تعاون همچنین در جمع احزاب سیاسی گفت: 60 درصد از اجرای طرح تحول اقتصادی را مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم مدیریت می کنند.دکتر "محمد عباسی" شامگاه دوشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، افزود: در حال حاضر به دلیل مسایل گذشته و ساختار کشور، 70 درصد از اقتصاد ایران دولتی است و تنها مردم در 30 درصد از سرمایه گذاریها و فعالیتهای اقتصادی حضور دارند که رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.به گفته وی، در حالی که با اجرای طرح تحول اقتصادی و توانمندسازی افراد ، همه مردم در جریان فعالیتهای اقتصادی قرار می گیرند و در آن حضور موثر خواهند داشت.عباسی، از جمله مزیتهای اجرای طرح تحول اقتصادی را در کشور، نظم بخشیدن به فعالیتهای اقتصادی بیان کرد و گفت: عرصه اجرای طرح تحول اقتصادی، عرصه ای تاریخی است که می توان رفتارهای اقتصادی موجود درجامعه را با قواعد صحیح آن اصلاح کرد.وی افزود: بنابراین لازم است که مدیران اجرایی دستگاهها به منظور بستر سازی برای این طرح و افراد دلسوز نظام نیز برای این که جلوی سم پاشی عده ای از سوء استفاده کنندگان را بگیرند، با این طرح آشنا شوند.وی گفت: هم اینک بسترهای اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور از جمله اراده قوی دولت، قانونی بودن و جامعیت طرح وجود دارد و ارکان نظام اسلامی اعم از قوای مقننه، مجریه، قضائیه و جناحهای مختلف، آن را قبول دارند.به گفته وی، رهبر انقلاب نیز به مسوولان اجرایی این طرح، تاکید کردند که از دو صفت شتابزدگی و نگرش برخی افراد منفی نگر که ممکن است به عدم اجرای آن منجر شود، پرهیز نمایند و طرح را با ارزیابی دقیق اجرا کنند.عباسی افزود: اجرای این طرح، امیدهای زیادی را برای جامعه فراهم می کند و نقد منصفانه برای بهتر اجراشدن آن خوب است اما نقدهای غیرمنصفانه به ضرر مردم تمام می شود.وی با اعلام این که، طرح تحول اقتصادی احتمال دارد از آذرماه امسال اجرا شود، اضافه کرد: نظام بانکی، گمرکی، مالیات، توزیع عادلانه یارانه و کالاها و ارزش گذاری پول ملی از موضو

عاتی هستند که به طور دقیق در این طرح بررسی شدند و با اجرای طرح، اصلاح می شوند.عباسی ادامه داد: با اجرای این طرح و هدفمند کردن یارانه ها، جهش قیمتی در کشور بوجود می آید اما این جهش به دلیل حضور مردم، تورم زا نیست.وی با اعلام این که بناست امسال 20 هزار میلیارد تومان از طبقات مختلف جامعه مالیات گرفته شود ، افزود: نحوه دریافت مالیات فعلی از افراد در جامعه، فاصله طبقاتی زیادی را بین مردم ایجاد کرده و افراد واقعی که باید مالیات دهند، از آن فراری هستند.عباسی در ادامه، کشور ایران را دارای توانمندیهای زیاد فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی، ادبی، هنری، طبیعی و غیره دانست و گفت: یکی از راه های بالقوه کردن این استعدادها و احیای ارزشهای اسلامی و نیز رویکرد عدالت گرایانه در جامعه، اجرای طرح تحول اقتصادی است.وی، اشتغال را بزرگترین مشکل کنونی کشور دانست و افزود: دولت با وقت گذاری، توانمندسازی و تشکیل صندوقهای ضمانت سرمایه گذاری باید آنها را حل کند که این مسایل در طرح تحول اقتصادی نیز گنجانده شده است.ک 3 601/7464/579 شماره 055 ساعت 08:46 تمام

چرا باید خدمت کنیم؟ چرا باید آسایش و دلخوشى را براى دیگران فراهم کنیم؟ چرا باید مسیر شادى و سعادت سایرین را هموار نماییم؟ چرا باید در راه خدمت به خلق زحمات را متقبل شویم و حتى در نهایت چرا خود را فداى دیگران کنیم؟

یکى از علل صدور هر عمل متقن و محکمى، انگیزه است و انگیزه حاصل ایمان است. صرف داشتن علم ایمان نمى آورد چه بسا عالمانى که مومن نبودند و همین امر موجب خسران خود و یا بشریت شده است.فاصله اى بین علم و ایمان هست که جاى تامل فراوان دارد. اگر ما راهى را که مى دانیم درست است، چرا به دنبال کسب معلومات در آن زمینه نیستیم، چرا دانسته هایمان را باور نداریم، چرا در عمل به کار نمى گیرم، چرا مصر به انجام آن نیستیم، چرا حریص در متقاعد کردن بقیه نیستیم و چرا از غم منحرفان محزون نیستیم.اگر اعمال بالا را رتبه بندى کنیم دقیقا مراحل تبلیغ اسلام را به یاد مى آوریم و به خاطر همین است که پیامبر اکرم (ص) با آن همه دلسوزى در خدمت اسلام بود و با آن همه اصرار، دیگران را به سعادت دعوت مى کرد.خدمت از نظر اسلاممولانا یکى از اساسى ترین سوالات بشر را به این صورت بیان مى کند که:از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به کجا مى روم آخر ننمایى وطنمو ابوعلى سینا علیه الرحمه مى گوید:اى کاش مى دانستمى که من کیستمى سرگشته به عالم در پى چیستمىاز نظر مکاتب الهى و به خصوص اسلام این سوال بسیار بنیادى بوده و ارزشمند است و براى همین هم به آن خوب پاسخ داده شده است.خدمت، آنچنان از درجه اعلایى برخوردار است که خداوند علت خلقت را خدمت به خلق مى شمرد و تربیت شده همین مربى، تمام عمر پربرکت خود را خدمت به خلق قرار داد از طرفى دیگر شان و مزد یک خدمت گزار از نظر مردم جهان قابل پاسخگویى نیست چه برسد به مقام و اجرى که یک خدمت گزار صدیق در نزد رب العالمین دارد.بنابراین خدمت کردن دومین وظیفه ما در این جهان است و وظیفه اى عالى است که در راس آن حضرت حق است قرار دارد که رب العالمین است و خدمت به کل عالم از عرش به فرش از سوى او در جریان است.تمام کسانى که در آسمان ها و زمین هستند از او تقاضا مى کنند و او هر روز در شان و کار است.و مولاى متقیان على (ع) درخواست هاى خود را از پروردگار چنین آغاز مى کند:و بنور وجهک الذى اضاء له کل شىء (دعاى کمیل) (به نور تجلى ذاتت که همه عالم را روشن ساخته است)یا رازق الطفل الصغیر یا راحم الشیخ الکبیر یا جابر العظم الکسیر( دعاى جوشن کبیر)روزى دهنده کودکان، ترحم کننده به پیران، جبران کننده شکسته استخوانان.از طرفى اراده الهى بر آن قرار گرفته که کارها با واسطه انجام شود پس در حقیقت یک خادم همان واسطه فیض الهى است که از عرش مى ستاند و بر فرش مى فشاند.خدمت به خلق مثل همه فضایل مراتبى دارد، یک خادم ممکن است:از روى اجبار عمل کند، بعد از آسایش خود به فکر کار براى دیگران بیافتد، در کنار آسایش خود راضى به خدمت شود، قبل از خود به دیگران بیندیشد، فقط از لحاظ مالى خدمت رسانى کند، فقط از لحاظ جسمى خادم باشد، خود و خانواده اش را در راه یارى مردم بسیج کند و نیت که مهمترین ارزش گذارى محسوب مى شود مى تواند در درجات شهرت طلبى، مقام پرستى، فرزند خواهى، عشق دوست و وطن، براى دین، طمع بهشت، خوف از عذاب، لقاءالله، بقاءفى الله و فناء فى الله، رضاى الهى متغیر باشد.شهید و سالک الى الله در منظر خدمت رسانىاگر ما عوالم را در نظر بگیریم که به ترتیب عالم ماده ناسوت بعد عالم ملکوت سپس عالم جبروت و عالم لاهوت مى باشند، یک خدمت گزار نهایت مقامى که برایش متصور است مقام فناء فى الله است همان مقام لاهوت که مرتبه اى بس بزرگ است و ذکر لااله الاالله مظهر آن است و سالک الى الله با تهذیب نفس و خدمت به خلق به زحمت مى تواند به آن برسد ولى شهید به مقام لاهوت مى رسد که ذکر هولااله الا هو مظهر آن است یعنى از مرز اناالحقى نیز گذشته و به مقام عندیت رسیده است.پس مقام شهید تنها فناء فى الله نیست بلکه مقام فنا در فنا است یعنى انیت خود را نیز در خدا گم کرده است و این همان، صفت تواضع و فروتنى در یک خدمتگزار است که در شهید به اوج خود مى رسد و انیتى از او باقى نمى ماند و به خودش هیچ رنگى از خود ندارد.از مردمک دیده بباید آموخت دیدن همه کس را و ندیدن خود راآن چه که به عنوان سکرات مرگ به ما رسیده و حتى اولیا الهى را نیز به خوف انداخته عذاب شدید در لحظات جان دادن است حتى نقل شده مانند این است که انسان زنده را با اره تکه تکه مى کنند ولى شهید سکرات مرگ ندارد به خاطر همین است که شهید تنها مرده اى است که آرزو مى کند زنده شود و دوباره شهید گردد ولى قهقرایى و بازگشت غیرممکن است ولى چون شهدا درخواست برگشت کردند در جواب شهدا این آیه ۱۷۰ آل عمران نازل شد:فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الاخوف علیهم و لا هم یحزنون(آنها به خاطر نعمت فراوانى که خداوند از فضل خود به آنها بخشیده است خوشحالند و به خاطر کسانى که هنوز به آنها ملحق نشده اند خوش وقتند که نه ترسى بر آنها است و نه غمى خواهند داشت).این همه مقام شهید به خاطر گذشتن او از اولین و مهمترین غریزه یعنى حب الذات است دقیقا همان صفتى که یک خدمت گزار واقعى دارد ولى در شهادت به کمال خود مى رسد. گذشتن از حب ذات کار یک عابد هم نیست او به خاطر بهشت تلاش مى کند البته اشکالى هم ندارد ولى به فرمایش على (ع) نوعى سوداگرى است.من که امروزم بهشت نقد حاصل مى شودوعده فرداى زاهد را چرا باور کنمعارف هم نمى تواند به مقام شهید برسد عارف افتخار مى کند که توانسته اناالحق بگوید ولى به هر حال طبل استقلال مى زند، ولى شهید مى گوید:رخت خود را من ز ره برداشتم غیرحق را من عدم انگاشتمچون که گل رفت و گلستان شد خراب بوى گل را زکه جوییم از گلابشهید، پیشمرگ نهضت خدمت رسانى است و شهدا عصاره خ

ادمین خلق الله اند. خط بطلان کشیدند به راس الغرایز یعنى حب الذات، راز عظمت شهید است تا در سایه سوختن او دیگران درس بخوانند.بلبل آزموده آگاه است که چه خواهند کرد در پاییز.مراتب شهید و شهیدان سرآمددر هر زمانى و مکانى شهدایى بوده و هستند که حیات به سبب خون هاى آنان متبرک است و این خدمت عظمایى است که در دفتر الهى ثبت است، اما بزرگ ترین خادمین بشریت از آدم (ع) تا قیامت کبرى شهداى کربلایند که مقامى لایدرک دارند. به قول استاد شهید مطهرى شهدا شمع محفل بشریتند.بنابراین در عالم هیچ شهیدى قابل قیاس با شهدا کربلا نیست ولى شهدا در هر زمان و مکانى جاى ارزشمند خود را دارند و نباید از روى افراط آنان را با شهداى کربلا یکى کرد یا از روى تفریط و فراخور شرایط سیاسى و اجتماعى خون آنها را به راحتى به حراج گذاشت. نگذاریم که اسم عزیزان را و زیبایى روحشان را به مزایده و سادگى شان را به حراج بگذارند و اندیشه هایشان را ترور کنند.خدایا نگذار تا شیطان هاى کوچک با خون این ها خان شوند، خدایا نکند که میوه درخت فداکارى این ها به دست صاحبان ریا کار چیده شود و ثمره جنگ یاران به چنگ پلنگ این بى خبران بیفتد. آمین یا رب العالمین. خدمت وظیفه خلقتى ما است با این نیت زندگى روزمره را آغاز کنیم و باور کنیم جان ما در مقابل این وظیفه فدایى خلق شده است. اى دریغ از این عمر که بى خدمت خلق گذشت.خدمت رسانى حیات و جاودانگى مى آورد حتى بعد از مرگ و شهید نمود این شعور است این ناظرین را براى تقویت روحیه خدمتى مان بر خود حاضر بدانیم.پروردگارا به اعضا و جوارحم در راه خدمتت قوت بخش و دلم را عزم ثابت ده.شهید تلاءلو نورش تا افق دورى مى رسد بیایید دامنه خدمت را توسعه دهیم.شهیدان گمنام وجودشان را منکر شدند و شهیدان مفقود الاثر نیز جسم شان را.خدایا ما را در راه خدمت به دین و خلقت ذوب فرما.خدمت شهید مقدس است خدمت رسانى را در جهت صبغه الله عمق و محتواى ابدى ببخشیم.شهیدى به شهید دیگر رشک مى برد. چون به خودش هیچ رنگى از خود ندارد ما نیز به خادمین راستین غبطه بخوریم.شهید راه منت را تا قیامت بر خود بسته است (وجودش را به خالق سپرده تا امکان منت گذارى نداشته باشد)نور شهید بر همه بى دریغ است در خدمت رسانى گزینش نکنیم.شهید نظر مى کند به وجه الله مسایل فرعى زمینى ما را از خدمت به اصول آسمانى باز ندارد.آیا ندیدى چگونه خداوند کلمه طیبه را به درخت پاکیزه اى تشبیه کرده که ریشه آن ثابت و شاخه آن در آسمان است؟!گوشه هاى نهفته عرصه خدمت رسانى در فرا روى مسوولین آنچه از مسوولین انتظار مى رود،تبلیغات نیکوکارى هاى شهدا را متنوع نموده و از پرداختن به شخص و یا موضوع ثابت بپرهیزیم.در زمان و مکان هاى خاص و با برنامه ریزى به گرامیداشت شهدا بپردازیم و ضرر فقدان آنها را متذکر شویم تا رهپویان جوان به ادامه خدمات آنها قیام نمایند.مبلغین مقام شهدا از خادمین خوب مردم باشند و اول عمل کنند بعدا به تبلیغ بپردازند.قطعه فیلم هاى کوچک ولى جذاب از خاطرات موثر و شیرین شهیدان را تولید و پخش کرده تا خدمات آنها در زمان حیات مادیشان نیز آشکار گردد.تا حد امکان نتیجه گیرى از نقل قول ها، فیلم ها و مراسمات شهدا را به مخاطب واگذاریم واز ارایه نتیجه اخلاقى به طور مستقیم به شنونده اجتناب نماییم.از هنر رزمى و تاکتیک هاى شهدا نیز گفته شود که آنها کشتگان کت بسته دشمن نبودند و چگونه تا آخرین نفس به دشمن ضربه زدند و از دین و ملت و کشور دفاع نمودند.خادمین نمونه آزاده و جانباز را از لابه لاى زندگى روزمره پیدا کرده و راه را براى خدمات متقابل هموار نماییم.تسهیلات رفاهى به خانواده هاى شهدا را بى منت و در منزل ارایه نموده و از ایجاد یک فضاى مسابقه براى به دست آوردن امکانات فراهم شده اکیدا دورى نماییم.چند سمبل افتخار به صورت مدال یا جایزه از شهدایى که در خدمت رسانى معروف و سرآمد بودند تهیه شده و مثل جایزه نمادین به خادمین گمنام به عنوان مدال خدمت اهدا شود.وقتى یک پروژه یا کارى کاملا تمام شد و به نتیجه رسید به تبلیغ آن بپردازند و از غوغاسالارى در حیطه مقدس خدمت رسانى به شدت بپرهیزند و این پهنه را براى خادمین گمنام الهى مخدوش نکنند و به زور قلم یا زبان، حقى را به ناحق تبدیل نکنند.از موسسات تحقیقاتى و پژوهشى درخواست شود تا اولویت هاى خدماتى را که در مراکز دولتى، خصوصى و حتى شخصى مثلا براى خادمینى که براى خدمت همیشه در حالت آماده باش هستند (مردان ضرورت)، مشخص نموده تا کل جریان خدمت رسانى به سوى اهداف والاى الهى سمت و سو پیدا کند.



قیمت: 100 تومان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan